Dance-organisator ID&T is aan een faillissement ontsnapt. Dat zegt directeur en mede-oprichter Duncan Stutterheim in een gesprek met het Amsterdamse stadsblad NL020.
Feesten
ID&T is groot geworden met het organiseren van feesten als Thunderdome, Mysteryland en Innercity. Jarenlang ging het ID&T voor de wind, waarop de organisator zich ook wilde differentiëren op andere gebieden. ID&T begon een eigen tijdschrift, popfestival, radiostation en enkele horecazaken.
SlamFM
Maar de radiozender SlamFM behaalde niet het beoogde marktaandeel. SlamFM had een kavel waarop alleen specialistische muziek gedraaid mocht worden en maximaal twee hits per uur. ID&T probeerde deze regel te omzeilen door andere versies van hits te draaien, maar het Commissariaat voor de Media verbood dit. Eind vorig jaar is de zender verkocht aan Lex Harding, de grondlegger van Radio 538 en TMF.
Andere differentiaties
Ook de andere onderdelen van ID&T presteerden niet zoals gehoopt. Het tijdschrift Release had te weinig abonnees en popfestival NJoy werd nog voor de tweede editie zou plaatsvinden afgeblazen. Ook de horecazaken Bloomingdale aan Zee en Cineac mislukten. Stutterheim in NL020: "Cineac beschouw ik als een van m’n grootste mislukkingen. Dat eerste jaar ging prima. Het tweede jaar ging matig en toen zag je ‘m wegglijden. Ik heb me toen gerealiseerd dat horeca geen ding is wat je er even bij doet. De man moet er staan. Dat neem ik mezelf wel kwalijk."
Recessie
Toen Nederland in een recessie terechtkwam, merkte ID&T dat aan de bezoekers van zijn feesten. Evenementen die doorgaans snel uitverkochten, bleven nu leeg. ID&T verlaagde zijn prijzen en liet twee mensen binnen op één kaartje.
Bijna ondergang
Maar de differentiatie betekende bijna de ondergang van ID&T. "We wilen totaalentertainment bieden met muziek als verbindende factor. Dat was ook het idee achter de mediapoot. Nou, de radio heeft ons bijna de kop gekost en het blad Release heeft in al die jaren nooit een euro opgeleverd", aldus Stutterheim in NL020.
Bron: Rtl Z